Thursday 10 March 2022

Sær holdning til egen tv-optræden



Jeg er begyndt at bemærke en underlig og sær attitude mod at sprede videoklip af egne tv-optrædener! 

For nyligt (sidste år), da Christian Bogh var i TV2's "Go'morgen Danmark"-program med sin dengang nye bog Fra gud til filmskurk om haj-film (fed bog, køb den!), ville han ikke lægge interviewet op på hverken YouTube eller facebook. Jeg spurgte om det og fik det svar, at det måtte man ikke (hr. Bogh var dog så flink at sende mig en optagelse af herlighederne, men jeg måtte love, at den ikke kom videre. Fedt for mig - trist for resten af dem uden TV2). Forleden var også et par af folkene bag det nye tegneserieforlag Umpff i samme TV2-program, og de ville sgu heller ikke lægge delen med dem selv op. 

Jeg spurgte også dem, og fik den vage respons, at de ikke kunne (teknisk set). Skal vi virkelig tro, at et professionelt forlag ikke kan hitte ud af at lægge en video op på YouTube!? Nej, jeg tror også, at det fra Umpff's side gør sig gældende, at man er så fejlagtigt pligttro, at man ikke lægger det op, fordi "det må man jo ikke". Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår attituden. I har været i tv, for fanden! Det sker ikke hver dag. Vær dog mere stolte af det, og DEL det med os andre. Jo, jo, der blev linket, men snart er de links døde. 

Det er blevet nævnt et par gange, at man jo kan se det på TV2-play-noget, men altså, der er jo efterhånden pænt mange danskere, som IKKE abonnerer på flow-tv, fordi de hellere vil bruge pengene på streaming-tjenester (eller ligefrem spare pengene). Og hvorfor ikke promote sig selv på enhver måde (jeg undrer mig også over, at Christian Bogh ikke nævner eller linker til de mange anmeldelser af bogen på bogens website - når man ser bort fra et enkelt link til Troldspejlet. Jeg er også bekendt med mindst een podcast, han var med i om den. Hvorfor lade al denne pressedækning forsvinde ud i glemslen? Promote yourself, mate!). 

Personligt synes jeg, TV2 er en skodkanal, og jeg gider ikke bruge penge på den. MEN en sjælden gang sker det dog alligevel, at noget - f.eks. et interview - dukker op, og hvor det ville være fedt, hvis ofret (interviewofret) ville dele det med omverdenen. Og nej, skal vi være pernittengrynede så må man sikkert ikke klippe de fem minutter ud af en udsendelse og dele på de sociale medier - copyright og al det gylle. 

Men jeg tvivler på, at folk, som har lavet noget spændende, og som har være så venlige at hjælpe tv-kanalen med at udfylde sendefladen (og det er jo det, det drejer sig om for en kanal som TV2. Man skal endelig ikke stikke sig blår i øjnene og tro, at det drejer sig om et fromt ønske fra tv-kanalens side om at fremme kendskabet til de indbudtes produkt eller/og hjælpe med salg), vil få et sagsanlæg smidt i hovedet på grund af, at et sådant interview ryger på tuben. Dén tror jeg simpelthen ikke på. Og hvis det virkelig er dét, man frygter, så ER det jo muligt at uploade ting anonymt. 

Ovenstående kunne lære noget af Jakob Bascoban, som for omkring 10 år siden kontaktede mig og spurgte, om ikke jeg kunne hjælpe med at få lagt hans tv-optrædener op på YouTube. Her var en helt anden attitude. Han ville GERNE promoveres og sprede sine tv-klip (jeg imbedder den ene video her. Bascobans to andre videoer - også om "dårlige" film - ligger lige ved siden af på YouTube-kanalen - uploadet i 2011). 

Nå, men om ikke andet kan man se Umpff's egen omtale med stilbilleder fra den glade morgen på deres facebook-side her (fotoet her i indlægget er hentet fra samme indlæg).


No comments:

Post a Comment